Individens Identitet

Vem är jag? Vad är jag? Utgör det någon idé att rota i min identitet? Dessa tre frågor har ställts mot vägen i varje individs sökande efter hans s.k tillhörighet. men vad är tillhörighet? Är det ett sorts ansvar gentemot individuell tillfredsställelse eller ett ansvar gentemot kulturell bevarelse och framtida levnad? Identitet är inte vad du gör den till utan vad den gör dig till. Identiteten hinner ifatt dig förr eller senare. Din identitet är naturens väg och det kan ingen ta ifrån dig, inte ens du själv. Din självbevarelsevilja är starkare än det smidda stålet av svärdet vilket du kan besegra med dina bara händer.

Du kanske tänker vad detta gynnar dig, att veta vem du är och vem du har varit och vem du skall kommat att bli. Detta gynnar absolut inte dig. Faktum är att det är totalt värdelöst för dig, om du går i den moderna världens fotspår dvs i materialismens fotspår. Men det är ditt allt, din historia, din nutid, din framtid, den du är. Ditt erkännande av din identitet är din identitet.

Du som lever i den moderna världen har vuxit upp i en skola  där de kastar heligt vatten på svenskarna och där de skyr oss likt persten genom lögnerna att vi inte har någon identitet, vi är inget folk, vi är svaga och borde inte att få ha vår kulturella bevarelse, vår historia är bluff och båg, en myt. Därför kan det vara svårt för dig att lägga mina ord på minnet och kanske så är du allmänt ointresserad och inte riktigt förstår meningen med ordet ”identitet”. Du kanske rentav är förlorad, vilket är tragiskt, vanligt men tragiskt. Men du är fortfarande någon vilket gör att du är starkare och du inte är onårbar. Innerst inne så vet du att det moderna samhället är en nidbild av gårdagen. Så fråga dig inte ”vem är jag” utan säg till dig själv ”jag är den jag är”. Då menar jag inte att du ska låta böckerna stå och damma i bokhyllan och vandra vidare som om ingenting utan ditt erkännande av din identitet är din identitet, du måste försvara den!

valkyrie4.jpg

Exempel: Du har inte bara en svensk identitet utan även Nordisk, och du har inte bara en Nordisk utan även en  Europeisk. Du kan känna passion för Kretanerna som du känner passion för de svenska medeltidkrigarna. Vi förs tillsammans av samma identitet! 

För att framföra ett exempel så kan jag använda mig själv: Jag är Heinegård för jag har fötts av Heinegård, jag är även helsingborgare för det är i denna stad som jag är uppväxt, men jag är även svensk för det är sverige som mina förfäder härstammar ifrån, jag är även Europé för det är Europa som för samman min historia, och jag är även världsmedborgare för det är denna jord jag vandrar på. Identitet. (Om folket av Europas metafysik, kultur, sammanhållning och sammanföring återkommer jag med senare i en längre artikel).

Men bara för att vi bär samma identitet så betyder de inte att varje individ är unik, något som har blivit underskattad och sagts vara svag i många olika ideologier och trosläror. Varje individ bär en speciell och unik förmåga som ofta har blivit kastad i sjön på grund av att samhället som vi lever i idag har målat en bild av individen som morbid och dekadent utkast ur samhällets ramar. Individen får inte tänka själv utan han lever i ett kallt och bisarrt rum där väggarna är median, golvet är politikerna och taket är lagordningen. Individen bär sin identitet därigenom han bär folkets identitet. Identitet är allting och ingenting. Försvara den!

Published in: on januari 5, 2008 at 2:20 e m  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://autonomoccident.wordpress.com/2008/01/05/individens-identitet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lämna en kommentar