Uppror mot det osynliga

Inledning

Djävulens största trick var att lura mänskligheten att han inte existerar. Detsamma gäller den moderna världens förtryckare. Då ställer jag frågan: Hur kan man störta något som inte existerar? För att citera George Orwell som uttryckte de omvälvande orden i sin bok 1984: ”Innan de har blivit medvetna kommer de aldrig att göra uppror och innan de har gjort uppror kan de inte bli medvetna”. Den förtryckta ser uppenbarligen inte skogen för att träden är i vägen. Han försöker leta djupare och har tappat hoppet om att någon verkligen besitter en tro utöver den moderna världen. Så här ser det ut idag: Vår saga är hemsk och falsk för husbonden. En myt. Dagens husbonde väljer lögnen som sanning av ren lättja för att värja sig mot den obekväma sanningen. Sanningen kräver engagemang, kampanda och mod vilket strider mot husbondens nyskapade natur eftersom det faktum att han har tyglats sedan barnsben. Om blodet fryser till is varje gång man skådar sin skugga hur skall man då kunna bygga upp ett mod? Han bygger upp en illusion om att han redan lever i sanning och frihet, även om han förstår att så inte är fallet så känner han ingen dragning till den frihetliga sanningen och den sanna friheten. Men vem kan klandra honom för hur skall han kunna sträva efter något med livet, det enda han äger, när han aldrig känt vid det. Ordet frihet kan tolkas olika från individ till individ. För mig så väcks det oerhört starka känslor till liv när jag återigen nyttjar ett citat av George Orwell: ”Frihet är friheten att säga att två plus två är fyra. Om detta är givet så följer allt annat därav.” Med andra ord: Sanning ger frihet och frihet ger sanning! Om husbonden erkänner sanningen så erkänner han sin hela existens. Mer fördjupande än så blir det inte.

 

Grundläggande fakta

Idag så lever husbonden i en nersmulad identitetsupplösning med en åtrå för en ytlig materialistisk värld med skygglappar för ögonen som hindrar honom att se de etnomasochistiska trädstommar som växer sig allt starkare nertill rötterna. Illusionen kontra verkligheten. Han är oförmögen med ordet Frihet och hyser inget hopp för den blödande framtid som återspeglar gårdagen vilket för folket i misärens fördärv på grund av den inlärda egoism och den skräckinjagande känslan som slagit rot hos husbonden. Oförmögen med ordet frihet och utan något hopp om gårdagen så lever lögnen kvar i stugan och från ett mer invecklat perspektiv så kan man säga att den är självuppfostrad. Hopp ger sanning, sanning ger frihet är den moderna världens förbjudna frukt.

För en inte alltför avlägsen gårdag slog det mig, likt en blixt från ovan som slagit ner i mitt sinnes rådlösa anarki, att det är alltid den förtryckta som har rätt, även när han har fel. Ett sanningsserum skall då i sin turordning inte utspela sin roll mot förtryckaren utan mot den förtryckta så han kan bevisa för sig själv att hans undertryckta tankar är verkliga, de existerar. Sanningen ligger därför där någonstans djupt rota i det undermedvetnas liv. Husbonden – den förtryckta – tror sig vara en individ, en människa i den styrande regimens ögon men sanningen är den att samhällets styrande herrar i kostym och cylinder inte räknar folket i individer, människor eller personer utan det finns endast en enda sak som dessa herrar räknar de vandrande myrorna i den gråa massan i och det är nämligen kapital. Endast värdig som en materialistisk tillgång.

 

Trappans Hierarki

Den lilla människan tycks vara svag, patetisk och tom. Han kan inte tänka själv utan låter det laglösa systemet göra jobbet. Förvisso är han den lilla människan inom det moderna samhällets struktur men han är härskaren över hela dess existens, för ty det är hann som livnär systemet. Systemet byggs inte uppifrån utan som allt annat byggs det nerifrån. För varje trappsteg man tar så glöms det föregående men utan det föregående skulle det nästa inte existera. En trappa skulle inte existera. Det är första trappsteget som låter det sista att utspela sin existens. Allting utgår från det första, det lägsta, det nedersta vilket är det slutgiltiga.

Megamaskin

Likaså för trappan så är indiumet till ”Megamaskinens” konstruktion den lilla människan, Husbonden. Nästa tillsats till megamaskinens uppbyggnad är dess bränsle som låter den sättas i verk, nämligen något som kommer kallas för sanningsenliga lögnen. Det vill säga mytens ingrediens och förfalskning. Nu är megamaskinen fullbordad. Men fortfarande så finns risken för att maskinens bränsle antingen kommer att ”slangas” eller helt enkelt kommer att köras slut på. Fortfarande, under vilka omständigheter som helst så är indiumet i en trappa den första trappsatsen och likaså är husbonden indiumet i denna kolossala megamaskin. Att han skall komma till insikt om att han besitter spelet i hans händer är fullkomligt orimligt för honom eftersom han nu har blivit den vitala funktionen i megamaskinens bränsle. Vad detta har resulterat i är att han lever i, och har blivit en del av världen där sanningen har bytt position med lögnen och vice versa. Att då en icke-trogen har ställt sig i vägen för denna megamaskin med sitt egna bränsle med grundämnena logik och moral, yttrandes: ”Sanning är sanning och inget annat, lögn är lögn och inget annat. 2 + 2 gör fyra och inget annat”, lämnar husbonden i landet ambivalens då han för stunden upplever något annat som kontrar den verklighet vilken han lever i men i slutändan blir det status quo, den icke-trogna krossas under megamaskinens fötter och försörjd på nytt bränsle ersätter megamaskinen det mentala rum hos husbonden där den realistiska verkligheten precis utspelade sig. Då blir slutsatsen i bilden av helheten följande: Ett uppror mot megamaskinen vore ett uppror mot husbonden självt. Husbonden är en ensam avvikelse från begreppet uppfattning.

 

Folklig avreagering

För att gå in på en närmare bokstavlig beskrivning så kan vi se bilden målad så här; Innan husbonden har fått väck händerna som trycker mot hans hals så kommer vi inte att få höra ropen som tystar det världsliga bedrägeriet. När husbonden omfamnar sanningen då han kommer att omfamna den osynligas lögn. Systemet har byggt upp en plattform vilket existerar för att splittra folket och vända dem emot varandra. Splittringen sker allt från klassplittring, religionskrig, könskrig, våldsplittring et cetera. Systemets program börjar med en avprogrammering med ett första steg, baserat på principen bryt ned – bygg upp. Andra steget är konfliktartat med omfattande krets kring individer, det vill säga folk mot folk. Genom att hålla en orolig substans inom strukturen så bibehålls en orubblig balans. Detta för oss vidare till nästa del av strukturen, nämligen något som kan kännetecknas likt en folklig avreagering. Vart fjärde år så sker det något extravagant som husbonden har väntat på sedan det inträffade sist. Nämligen något som kallas för Valdag. Valdagen är något imposant och mäktigt då man byter ut några namn i styrelseskiktet med samma spår som för fyra år sedan. Detta är något som skulle komma att kännetecknas som en systematisk avreagering av folket. Under de fyra kommande åren så kan de leva i en illusion om att det kommer att ske drastiska och positiva förändringar vid nästa val. Dessa val är endast skapade och använda för att hålla den, så kallade lilla människan i schack. Det är dessutom ett utmärkt drag för att kunna breda ut den folkliga splittringen genom en mobilisering av nya krafttag och även på grund av den medvetna begränsningen av ordval i det demokratiserade samhället, antingen är du röd och tycker si eller så är du blå och tycker så. Denna begränsning ser husbonden som en oändligomfattande möjlighet till att göra sin röst hörd, med tanke på att det är det enda som han känner till.Sulle han på något vis snubbla in på en annan stig där ideal som sträcker sig över den moderna politikens begränsningar existerar så skulle detta genast förkastas som ”kätteri” eftersom han trots allt har blivit undervisad ända in i det undermedvetna att den moderna politikens stig, det demokratiska närverket är det som hyser minst begräsningat, minst nederlag och minst falskhet på grund av att han i demokratiserade värleden har ett ”fritt val” för att forma sin egen framtid, – All makt i dina händer, vilket denna irrlära har programmerats in i hans mentala förmåga likt en skyddad brandvägg som omsluter viktig information som till varje pris inte får ändras, kritiseras eller i värsta tänkbara fall- konfronteras. Demokratin är irreversibel och inget annat och med dess samtida begränsning samt att sätta lika som olika, olika som lika så leds demokratins omfång till en kollektiv vandring mot kontinuerlig försämring. Sammanställningen blir följande; Så länge folket inte står enade tillsammans dom fäder, mödrar, döttrar, söner, grannar, politiker och klass så kommer demokratin att endast vara en etikett.

Ifråga om kontraMoral

Förtryckare, System och megamaskin är tre synonym som jag har använt mig av för att beskriva bilden av styrelseskiktet. För att vandra tillbaka till individualisering så återgår vi ”förtryckaren”. Som startskott för den nya delen så kommer vi härmed att behandla en kontramoralisk utmärkning från metaforisk synvinkel.

En begrepp som ofta tas upp i framförallt sociala konversationer är begreppet Dubbelmoral. Dubbelmoral används oftast som ett tillhygge att angripa sin meningsmotståndare med. Dubbelmoralen kan även vara ett paradoxalt och meningslöst skrik mot meningsmotståndaren om han inte besitter essensen av moral. Det är exakt den bilden som bör framställas av Förtryckaren. Innebörden med ordet ”Dubbelmoral” är mångtydigt. Det kan vara utgångspunkten för en mental handling såväl som för en fysisk. Det kan även ibland utspela en roll av samexisterande förhållanden mellan det mentala och fysiska. I daglig benämning över betydelsen ”dubbelmoral” så är Förtryckarens alla sinnen besudlade och genomsyrade av denna benämning. Men av innebörden ifråga så är det rent orealistiskt. Teoretisk syn över denna fråga så är det en splittrad tankegång men i praktiken så är det med andra ord rent av omöjligt. Förtryckaren saknar kontakten med kollektiv som individuell närhet, endast en värld förgylld av materialistiska tillgångar är hans medvetande. För att beskriva den avvikande storhet som överröst Förtryckaren, megamaskinen- systemet så låt oss måla upp en grå bild av denna misär.

Framför dig ligger en hingst. Så kopiös, stark och grotesk hingst utan dess like regenererar nya krafter efter att ha legat i ett slumrande tillstånd. han reser på sig med all sin kraft och slår upp ögonen. Med skygglappar fastsydda in i huden gör så att han endast har tillgång till det som ligger framför hans hovar. Detta är hans värld.

Hingsten börjar sakta skritta fram längs stigen. Skrittandet övergår snabbt till ett rastlöst trav. Under det sega travet håller han på att regenerera nya krafter för att öka den tunga hastigheten. Med blicken fokuserad på stigen framför hans hovar är misären som omringar honom föga okänd. I denna misär sväller sorg, känsla, hat, glädje, vrede, passion, lycka, panik, ångest, kärlek över. All de känslor som bildar del av metafysiska världen skriker ur denna fängslande misär. Men för denne groteska best existerar icke denna värld. För honom existerar endast Mamons värld. Ordet känsla är ett vitt främmande föremål för hingsten. Driven av ett tomt begär av makt spänner han all sin fysiska och mentala kraft, nattens enfaldiga mörker speglas i hans ögon, ådrorna pulserar så kraftigt att marken skälver av vibrationerna, andedräkten ångar ut ur de stora näsborrarna och fyller den kraftiga luften av dis. Ursinnigt galloperar han med allt raskare och snabbare takt. Han fortsätter och fortsätter utan att känna vid logiken av handlingen. Efter varje bit av stigen som försvinner bakom honom uppmuntras hans krafter att fortsätta gallopera genom denna ändlösa stig. Efter varje bit av stigen som försvinner bakom honom likt så växer misärens elände. Makten har inget slut, så även smärtan, stigen finner inget slut. Med en ändlös vandring så kommer denna detta kopiösa vidunder aldrig att stanna. Han måste bli stoppad! Att ställa sig i mitten av denna stig framför honom skulle inte tjäna något till. Denna enda utväg skulle vara att bli krossad under vidundrets hovar. Den enda lösningen skulle vara att frigöra sig ur misärens lidelse och attackera hingsten från dess sida, från den värld varav hingsten ej kan se. Det skulle vara omöjligt att dräpa Mamons best. Därför så måste grimman kastas runt halsen på denna best och med all kraft tvinga besten på rygg och låta dess adrenalin sjunka till sista droppen. Det är den enda utvägen, den enda lösningen. Besten måste tämjas.

Nu känner jag att det är dags för mig att runda av dagens inlägg med dessa sista ord som kan sammanfatta helheten: När du har lämnat ett rum så existerar det inte längre i nuet men när näste person stiger in i detta rum så finner han spår av Ditt förflutna. Tänker du leda han in på spåret av Mamons värld eller tänker du låta han finna en längtan efter att skåda solens ljus? Välj dina spår väl, för de tillhör inte endast dig.

Published in: on april 12, 2008 at 4:35 e m  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://autonomoccident.wordpress.com/2008/04/12/uppror-mot-det-osynliga/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag vill bara tacka för det sensuella och innehållrika inlägget här presenteras.
    Speciellt delen om mammon och Hans utsända best.
    Har du möjligtvis fått inspiration av Platon angående kapitlet om skuggorna? 🙂

  2. Anonym Glidare:

    Jag tackar så mycket för de vänliga orden.
    Jag hade Platons vision om grottmännen i baktanke men att använda skuggor som en del av den rädsla byggd av människan är förmodligen en ganska allmän företeelse:)


Lämna en kommentar